ساخت وب سایت ریسپانسیو به چه معناست؟
نوشته شده توسط : علی پور


ساخت وب سایت ریسپانسیو به چه معناست؟
وبسایت عکس العمل گرا یا این که تارنما ریسپانسیو (responsive) سایتی میباشد که اندازه و چینش اجزای آن شناور میباشد و با بعد ها و رزولوشن دستگاههای متفاوت تغییر میکند تا یوزرها صرف حیث از اینکه برگه اکران دستگاهشان کوچک باشد (مثل اکثر تلفن همراه های هوشمند تلفن همراه) یا این که نمایشگری میانگین و وسیع داشته باشند مثل تبلت، لپتاپ و کامپیوترهای رو میزی، تجربه کاربری راحتی داشته باشند.

طراحی سایت

تفاوت وبسایت واکنشگرا و غیر واکنشگرا در چه است و به چه شکل می قدرت آن را تشخیص بخشید؟
برای تشخیص ریسپانسیو بودن یک وبسایت و تفاوت سایتهای ریسپانسیو و غیر ریسپانسیو، تارنما آیتم نظرتان را در لپ تاپ یا این که کامپیوتر گشوده نمائید و پهنا مرورگر را به آهستگی نادر و زیاد نمائید. در شرایطی‌که تارنما برخورد گرا باشد بازدید میکنید که اندازه و چینش اجزای آن مطابق با تغییر تحول پهنا کاغذ عوض میشود به نحوی که هیچ اسکرول افقی پدید نمی آید. ولی در سایتهای غیر ریسپانسیو چنین تطابقی صورت نمی هد و اسکرول افقی لازم هست تا بتوان قسمتهای نهفته گردیده چپ و راست کاغذ را مرور کرد. تصاویر ذیل مثال ای از یک وب سایت برخورد گرا در پهنا های گوناگون را نشان می‌دهد.

 


طراحی وب سایت واکنشگرا - ساخت وب سایت ریسپانسیو

طراحی وب responsive

ساخت سایت واکنشگرا - طراحی سایت ریسپانسیو

 

طراحی وب ریسپانسیو چه گونه و به چه عامل پدیدآمد؟
برای فهم و شعور بهتر طراحی وب عکس العمل گرا بهتر می‌باشد بازبینی کنیم که طراحی وب ریسپانسیو برای حل و فصل چه ایرادات و نیازهایی بوجود آمده می باشد؟ همان طور که میدانید امروزه دیگر کامپیوترها و لپتاپها فقط وسایلی نیستند که برای مرور صفحه های اینترنت آیتم استعمال یوزرها قرار میگیرند.

گونه های موبایلهای هوشمند، فبلت ها، تبلت ها، کنسولهای بازی و تلویزیون ها نیز قابلیت و امکان مرور صفحه ها اینترنت را دارا هستند و گجتهای پوشیدنی نظیر عینک گوگل نیز به بازار منش یافته اند. جدای از آمار ساخت و فروش این دستگاهها، در سرزمین ما نیز به هر سو که بنگریم اشکال تلفن همراه ها و تبلت ها را در مشت مردم می‌بینیم و با دقت به ارائه سرویس ها نسل نو وب های لبریز سرعت بوسیله اپراتورهای موبایل، پروسه رو به رویش به کار گیری از این دستگاههای ریز و درشت برای اتصال به وب و مرور صفحه های اینترنت امری واضح می‌باشد. به این ترتیب سایزهای گوناگون و رزولوشن های متعدد این دستگاهها تبدیل به اختلال بزرگی برای وبسایتهای اینترنتی شده‌است. به این دلیل که یک وب سایت بایستی در بعدها مختلفی برای مخاطبانش به اکران در آید و طبیعی میباشد که یوزرها انتظار دارا هستند با هر دستگاهی بتوانند صفحه ها اینترنت را براحتی ببینند و مرور نمایند.
برای رفع این اختلال در آغاز پباده سازی ورژن تلفن همراه وبسایت مرسوم شد. یعنی مالکان و مدیران وبسایتها دو توشه هزینه می کردند، یک توشه برای پباده سازی و مدیر و باصرفه سازی وبسایت اصلی (جهت اکران در کامپیوترهای رو میزی و لپتاپها) و توشه دیگر برای وبسایت ورژن گوشی. البته گستره بعد ها نمایشگر دستگاههای متعدد چنان پهناور و متنوع شد که ساخت وب سایت برای هریک از آنان عملا غیر اقتصادی و غیرممکن میباشد. به این ترتیب ساخت وب سایت واکنشگرا برای رفع این نقص‌ به میدان آمد و به وسیله آن یک تارنما به طوری پباده سازی میگردد که اجزای آن شناور بوده و خویش را با هر ورقه نمایشی چنان تطبیق دهد که یوزرها از هر دستگاهی که استعمال نمایند تجربه کاربری راحتی داشته باشند. آمارها حاکی از آن می باشد که تارنما هایی که بصورت عکس العمل گرا پباده سازی گردیده اند نسبت به رقبای خویش دارنده مزیت می باشند و نرخ پریدن بازدیدکنندگانی که از تلفن همراه و تبلت استعمال میکنند در آن ها کمتر می باشد.





:: برچسب‌ها: طراحی سایت ,
:: بازدید از این مطلب : 184
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 شهريور 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: