URL چیست؟
نوشته شده توسط : علی پور

طراحی سایت 


آیا تا به هم اکنون به نوار نشانی بالای صفحه ها مرورگر اینترنت خویش دقت کرده اید؟ این نوار نشانی برای هر ورقه از اینترنت دارنده مقدار اختصاصی به شخصی میباشد که به آن URL میگویند. بعضا از اشخاص معتقدند URL مقاله روشنی میباشد و نیاز به توضیحات طولانی تر ندارد. همان آنان اعتقادوباور دارا‌هستند همین که فردی بتواند نشانی وب سایت (URL) متبوع خویش را یافته و به آن وارد شود، با معنای آن شناخت دارااست و نیاز به یادگرفتن بیش تر وجود ندارد. ولی متخصصان و افرادی که داده ها بیشتری در حوزه IT دارا‌هستند، همیشه از نکات و جزئیات فراوان URL حرف می‌گویند و معتقدند می قدرت راجع به این قضیه یک کتاب نوشت. در‌این نوشته‌ی‌علمی قصد باز‌نگری جزئیات مرتبط با URL را داریم و یه خرده نکات اثر گذار در بهینه سازی را بازگو میکنیم. با ما هم پا باشید.

 

 

 

تعریف و تمجید URL
اصطلاح URL مخفف عبارت Uniform Resource Locator میباشد. معنای متساوی این عبارت روشی هماهنگ و یک پارچه برای انتخاب محل منابع در فضای دیجیتال یا این که آدرس اینترنت اسم دارااست. خواسته از منابع فولدر های مختلفی همچون عکس، فیلم، متن بی آلایش، پوشه قالب بندی یک تارنما (CSS)، یک برنامه (به عنوان مثالً php) و ... میباشد. چنانچه بالاتر برویم منابع می‌توانند به جواب یک سوال مشخص و معلوم از یک مقر داده نیز اشاره داشته باشد. URL در واقعیت متنی قابل تلاوت برای بشر میباشد که مکان یک مرجع را به روی وب معلوم می نماید. ضمن اینکه طریق دست یابی بدین منشا را هم نشان میدهد که به آن پروتکل می‌گویند.

 

URL چه میباشد؟

 

قسمت های اصلی در ساختار URL چه می باشد؟
هر URL دارنده سه بخش اصلی میباشد. بدین نشانی اینترنت در وبسایت فراتک اعتنا نمائید:

https://www.faratechdp.com/مقاله‌ها

درپی به بازنگری قسمت های اصلی یک URL (مثلا نشانی فوق) می‌پردازیم:

1. پروتکل:
این بخش طریق رابطه برقرار کردن در میان مرورگر و سرور را انتخاب می نماید. پروتکل قانون ها و قانون ها مربوط به رفع اشتباهات، امنیت، Syntax و ... را مشخص و معلوم می نماید. بعضا از پروتکل ها عبارتند از HTTP، HTTPS، FTP، Mailto و Telnet. در نشانی گزینه باز بینی ما پروتکل نشان دهنده خط مش HTTPS می‌باشد.

2. دامنه:
دامنه در واقع به عبارتی نشانی IP میباشد که در هر URL متبوع میباشد. این بخش نشانی مقصد کلی استفاده کننده را نشان می‌دهد. دامنه ها بوسیله سیستم DNS (که مخفف عبارت Domain Name System میباشد.) به روی یک نشانی IP قرار می‌گیرند. هر مرورگر برای دستیابی به IP متبوع استفاده کننده از یک جستجو گر DNS سود میجویند. درین نمونه www.faratechdp.com اسم دامنه سایت کمپانی فراتک است.

3. دامنه سطح بالا:
دنیای اینترنت برای مدل بندی تارنما ها از دامنه سطح بالا (Top-Level domain) به کار گیری می‌کند. مثلا gov. برای تارنما های دولتی به عمل می رود. سایت های آموزشی از edu. در وب سایت های آموزشی گزینه به کارگیری قرار می‌گیرد. TLDهایی همچون com. و ir. (اختصاصی سایت های کشور‌ایران) نیز سایت های همگانی را جور بندی مینمایند. همان گونه که میبینید نشانی متبوع ما در حوزه وبسایت های همگانی با .com قرار می‌گیرد.

URL می‌تواند قسمت های فرعی دیگری داشته باشد که برای نشانی دهی پوشه ها و منابع گوناگون داخل سرور گزینه به کارگیری قرار میگیرند. Subdomain یکی‌از این بخشها میباشد. بعضا تارنما قسمت های مختلفی دارا هستند که آن‌ها‌را به امداد subdomain از یکدیگر غیر وابسته می‌سازند. در نشانی en.example.com عبارت en نشان از ساب دامین داشتن سایت میباشد و تحت گروه دامنه اصلی قرار می‌گیرد.

در نمونه ما انتهای اسم نشانی اینترنت عبارت /مقاله‌ها قرار گرفته میباشد که به آن نشانی داخلی می‌گویند. نشانی های داخلی همانگونه که از نامشان پیداست نشان از وجود صفحه های و فولدر های درونی یک سایت دارا هستند و استفاده کننده را به سوی آنها هدایت می‌نمایند.

پارامترها نیز می‌توانند استفاده کننده را برای غربال کردن درخواست هایش یاری کنند و بعد از نشانه سوال ؟ قرار می‌گیرند. پارامترها اکثر زمان ها به دلیل اکران محتوای پویا و داینامیک وبسایت به فعالیت گرفته می گردند. از آنان می اقتدار برای غربال لیست های تر و تمیز گردیده و یا این که کاغذ بندی محتوا (به عنوان مثالً ?page=1) به کار گرفت. بدین نشانی اعتنا نمائید:

https://www.example.com/shirts/t-shirts?color=red&size=medium

پارامترهای جان دار در URL فوق دربرگیرنده color=red و size=medium است. این پارامترها نشان میدهد ورقه متبوع که احتمالا دارنده محصولی همچون پیراهن میباشد، مبنی بر رنگ قرمز رنگ و سایز میانگین غربال شده‌است.

بعضا از URLها ممکن میباشد دارنده هشتگ باشند که پیرو آن ها نوشته‌ای میاید و به یک تکه از کاغذ اشاره می‌نمایند. هشتگ ها در URL به‌این قابلیت و امکان را می‌دهند تا به نصیب‌های متفاوت یک کاغذ، برای مثالً محتوای درون یک جدول، لینک و پیوند دهی کنیم. وب سایت ویکی پدیا اکثر اوقات از این خصوصیت در صفحاتش به کار گیری میکند.

https://en.wikipedia.org/wiki/URL#History

قسمت های اصلی URL چه می‌باشد؟

URL چه‌طور بر روی seo تأثیر می گذارد؟
گوگل برای درجه دهی به سایت ها از سیگنال ها و معیارهای زیادی سود میگیرد. شاید برایتان دیدنی باشد که بعضی از این معیارها مربوط به URL شماست. از این جهت نشانی تارنما می‌تواند به طور بدون واسطه بر بهینه سازی آن تاثیرگذار باشد. اما ممکن میباشد عواملی همچون تجربه کاربری نیز seo وب سایت را به طور غیرمستقیم زیر تاثیر قرار دهد.

1. وجود HTTPS داخل URL
وجود پروتکل HTTPS در ساختار یک URL نقش مهمی در بهبود سکو آن ایفا می‌نماید. از سال 2014 گوگل تمهیداتی اندیشیده تا سایت های دارنده HTTPS از امتیازات ویژه ای برخوردار گردند. همان موتور جستجوی گوگل تارنما های فارغ از این پروتکل را ناامن تشخیص می‌دهد.

ولی با وجود امتیازاتی که گوگل به‌این تارنما ها میدهد و آنها را امن دانسته، باز بینی های تارنما WooRank حاکی از آن میباشد که فقط 29% این وب سایت ها امن می‌باشند.

2. به کارگیری از کلیدواژه های دارای ارتباط داخل نشانی وبسایت
در سالیان پیشین الگوریتم های گوگل اهمیت اکثری به استعمال از عبارات کلیدی داخل URL می دادند ولی پژوهش ها اخیر نشان داده اهمیت این دستور کاسته شده و حتی‌د‌ر بعضی موردها موجب اخذ نمره منفی برای سایت خواهد شد. ولی مهم‌ترین نکته ای که می بایست بدانید بهبود تجربه کاربری میباشد. هنگام تولید URL دقت داشته باشید که یوزرها از ایده شما استقبال نمایند. همان از نگاه استفاده کننده به نشانی URL بنگرید و از خویش بپرسید این عمل موجب درک بهتر استفاده کننده میشود یا این که خیر؟ در صورتی جواب مثبت بود به همین روال ادامه دهید ولی اگر که شک وتردید کردید، راهکاری تازه برای استعمال از لغت ها کلیدی در آدرس اینترنت بیابید.

3. محتوای ورقه را به اطلاع استفاده کننده برسانید!
مسلما با خویش میگویید تا زمانیکه استفاده کننده وارد کاغذ نشده چطور می اقتدار محتوا را به وی نشان بخشید و تشویقش نمود تا به روی لینک و پیوند ما کلیک کند. راه‌حل بسیار بی آلایش میباشد! برای این عمل بایستی URL شما برای استفاده کننده قابل ادراک باشد. هر چه نشانی وبسایت معمولی خیس و بدیهی تری تعیین نمائید احتمال اینکه یوزرها به روی آن کلیک نمایند طولانی تر خواهد بود. در واقع استفاده کننده می بایست پیش از ورود به یک ورقه دریابد جواب سوالش را در آن یافت میکند. مطمئن گردید URL شما بعداز قرار دریافت کردن در کاغذ حاصل کاوش، رابطه لازم را با استفاده کننده برقرار می نماید. URLهایی که در نگاه اولیه محتوای باطن خویش را به اکران میگذارند، اصطلاحا URL پاک نامیده می‌شود و از نظر گوگل جايگاه بهتری کسب می‌کنند.

4. لینک و پیوند های پاک در شبکه های عمومی به اشتراک بگذارید!
بعضا اشخاص هنگام پیوند دادن در شبکه های عمومی و یا این که هر ورقه دیگری از اینترنت صرفا نشانی URL را اسکن مینمایند و از متن لینک و پیوند Anchor Text برای آن به کار گیری نمی‌کنند. در چنین قوانینی فقط پیوند های منزه میتوانند لحاظ دیگر یوزرها را جلب نموده و آنها‌را تشویق به کلیک نمودن کنند. بدین ترتیب همت نمائید مدام URL منزه برای وبسایتتان تولید فرمائید. خواسته به کار گیری از عبارات کلیدی کاربردی در نشانی اینترنت و همچنین منفعت بردن از خط تیره به جای خط زیر نوشته فی مابین لغت ها میباشد.

 

تاثیر URL بر seo وبسایت به چه شکل میباشد؟





:: برچسب‌ها: طراحی سایت ,
:: بازدید از این مطلب : 126
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 فروردين 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: