جاوا اسکریپت چیست و چه کاربردی دارد؟
نوشته شده توسط : علی پور


جاوا اسکریپت (JavaScript) یا این که به اختصار js یک لهجه نرم افزار‌نویسی در اینترنت میباشد  طراحی سایت  که میتواند کدهای HTML و CSS را تغییر تحول دهد. در مقاله‌ها گذشته گفتیم به راحتی می‌قدرت به امداد HTML و CSS یک برگه‌ی اینترنت را به طور استاتیک پباده سازی کرد. ولی درین برگه هیچ سعی پویایی چشم نمیشود.
در واقع برای اضافه کردن هرگونه کارتن و تحرک به موادسازنده ورقه، به لهجه جاوا اسکریپت نیاز خوا هیم داشت.

برای فهم بیشتر مقاله به یک نمونه اعتنا فرمایید:

در یک ورقه‌ی اینترنت می‌اقتدار به امداد تگ‌ها HTML چند تصویر قرار اعطا کرد و به امداد CSS به آن‌ها مدل مختلف داد و دکوراسیون را تغییر تحول بخشید. ولی در حالتی‌که بخواهیم این تصاویر به طور یک اسلایدر یاروهمدم با افکت‌های متفاوت در برگه اکران داده شوند چه بایستی کرد؟ اینجاست که می بایست به سراغ گویش جاوا اسکریپت رفت و گالری تصاویر را به یک اسلایدر پویا و جالب تبدیل کرد.

لهجه جاوا اسکریپت چه می‌باشد؟
در‌صورتی‌که بخواهیم پاره ای رشته‌ای‌خیس به‌این لهجه نگاه کنیم، جاوا اسکریپت یک لهجه دوست داستنی مبنی بر شی، داینامیک و مفسری میباشد. این گویش برای اپ نویسی سمت سرور و سمت مخاطب استعمال میگردد.

در صورتی‌که با این مفاهیم شناخت ندارید نگران نباشید در‌پی مختصراً به آنان میپردازیم.

شی‌گرایی یک تاءمل و روش در نرم افزار‌نویسی میباشد. در نرم افزار نویسی شی‌گرا کدها در واحدها‌ی کوچک‌تری تقسیم‌بندی می گردند و در حین اپلیکیشن این واحدها باهم لینک و پیوند میخورند تا اپلیکیشن‌ی آخرین ساخت گردد.

گویش مفسری (Interpreter) زبانی میباشد که کدهای آن به طور خط به خط ترجمه و اجرا می گردند! این گویش مقابل لهجه‌های کامپایلری (Compiled) قرار می گیرد که یکباره مجموع کدها ترجمه و اجرا میشوند. به این ترتیب سرعت اجرای گویش‌های مفسری نسبت به لهجه‌های کامپایلری کمتر میباشد.

طریق‌ی اجرای جاوا اسکریپت
کدهای جاوا اسکریپت در سوی مخاطب و توسط‌ی مرورگر‌ها اجرا میگردند. مرورگر‌ها دارنده موتورهای پردازشی می باشند که میتوانند کدهای جاوا اسکریپت را ترجمه و بعد اجرا کنند و در پایان فیض را به مخاطب اکران دهند.





:: برچسب‌ها: طراحی سایت ,
:: بازدید از این مطلب : 93
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 آبان 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: