طراحی سایت ریسپانسیو
نوشته شده توسط : علی پور

طراحی سایت 


طراحی سایت ریسپانسیو به چه معناست؟
سایت واکنش گرا یا وبسایت ریسپانسیو (responsive) سایتی می باشد که اندازه و دکوراسیون اجزای آن شناور است و با ابعاد و رزولوشن دستگاههای متعدد عوض می شود تا کاربران صرف لحاظ از اینکه کاغذ نمایش دستگاهشان کوچک باشد (مثل اکثر گوشی های هوشمند موبایل) یا نمایشگری معدل و بزرگ داشته باشند مثل تبلت، لپتاپ و کامپیوترهای رو میزی، تجربه کاربری راحتی داشته باشند.

طراحی وب سایت

تفاوت وب سایت واکنشگرا و غیر واکنشگرا در چه می‌باشد و چه‌طور می اقتدار آن را تشخیص داد؟
برای تشخیص ریسپانسیو بودن یک سایت و تفاوت سایتهای ریسپانسیو و غیر ریسپانسیو، سایت مورد نظرتان را در لپ تاپ یا کامپیوتر باز کنید و عرض مرورگر را به آهستگی کم و زیاد کنید. اگر سایت عکس العمل گرا باشد بازدید می‌کنید که اندازه و چیدمان اجزای آن مطابق با تغییر‌و تحول عرض صفحه تغییر میکند به طوری که هیچ اسکرول افقی پدید نمی آید. اما در سایتهای غیر ریسپانسیو چنین تطابقی فیس نمی هد و اسکرول افقی لازم میباشد تا بتوان قسمتهای مخفی شده چپ و راست برگه را مرور کرد. تصاویر تحت نمونه ای از یک سایت عکس العمل گرا در عرض های متفاوت را نشان میدهد.

 


ساخت وب سایت واکنشگرا - طراحی سایت ریسپانسیو

طراحی سایت responsive

طراحی وب سایت واکنشگرا - ساخت وب سایت ریسپانسیو

 

ساخت سایت ریسپانسیو چه‌طور و به چه برهان بوجود آمد؟
برای شعور بهتر ساخت وب سایت برخورد گرا بهتر می باشد باز‌نگری کنیم که ساخت سایت ریسپانسیو برای حل و فصل چه اشتباهات و نیازهایی بوجود آمده است؟ همانطور که می دانید امروزه دیگر کامپیوترها و لپتاپها صرفا وسایلی نیستند که برای مرور صفحه ها وب گزینه به کار گیری کاربران قرار می‌گیرند.

اشکال موبایلهای هوشمند، فبلت ها، تبلت ها، کنسولهای بازی و تلویزیون ها نیز امکان مرور صفحه های وب را دارا‌هستند و گجتهای پوشیدنی نظیر عینک گوگل نیز به بازار روش یافته اند. جدای از آمار تولید و فروش این دستگاهها، در میهن ما نیز به هر سو که بنگریم انواع موبایل ها و تبلت ها را در اختیار مردم می بینیم و با توجه به ارائه خدمات نسل تازه اینترنت های پر سرعت توسط اپراتورهای گوشی، فرایند رو به پرورش استفاده از این دستگاههای ریز و درشت برای اتصال به اینترنت و مرور صفحه ها وب امری بدیهی می باشد. براین اساس سایزهای مختلف و رزولوشن های متفاوت این دستگاهها تبدیل به ایراد بزرگی برای وبسایتهای اینترنتی شده است. چرا که یک سایت می بایست در بعد ها مختلفی برای مخاطبانش به نمایش در آید و طبیعی می باشد که کاربران انتظار دارا‌هستند با هر دستگاهی بتوانند صفحه های وب را براحتی ببینند و مرور کنند.
برای رفع این ایراد ابتدا طراحی نسخه موبایل تارنما مرسوم شد. یعنی مالکان و مدیران وبسایتها دو بار هزینه می کردند، یک بار برای طراحی و مدیریت و بهینه سازی وب سایت اصلی (جهت نمایش در کامپیوترهای رو میزی و لپتاپها) و بار دیگر برای تارنما نسخه تلفن همراه. ولی گستره بعدها نمایشگر دستگاههای گوناگون چنان بزرگ و متنوع شد که طراحی وب برای هر مورد از آنها عملا غیر اقتصادی و ناممکن می باشد. بنابراین طراحی وب واکنشگرا برای رفع این نقص‌ به میدان آمد و بوسیله آن یک وب سایت به گونه ای طراحی می‌گردد که اجزای آن شناور بوده و خود را با هر صفحه نمایشی چنان تطبیق دهد که کاربران از هر دستگاهی که استفاده کنند تجربه کاربری راحتی داشته باشند. آمارها حاکی از آن می‌باشد که سایت هایی که بصورت برخورد گرا طراحی شده اند نسبت به رقبای خود دارای مزیت هستند و نرخ پرش بازدیدکنندگانی که از موبایل و تبلت استفاده می‌کنند در آن‌ها کمتر میباشد.





:: برچسب‌ها: طراحی سایت ,
:: بازدید از این مطلب : 127
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: