گیت هاب چیست؟ چرا باید از GitHub استفاده کرد؟
نوشته شده توسط : علی پور

طراحی سایت در دنیای برنامه نویسی یه خرده که پیش بروید با استارت بدون شوخی‌خیس امور، معدود‌معدود سروکله‌ی اصطلاحی به اسم گیت هاب پیدا میشود! در صورتی میخواهید بدانید گیت‌ هاب چه است و چه کاربردی دارااست؟ این نوشته ی علمی را مهمان ادمین وبسایت باشید!

گیت هاب (GitHub) چه چیزی است؟
گیت هاب، اصلی ترین هاست برای میزبانی پروژه‌های گسترش دهندگان به حساب میآید که بوسیله یک کمپانی آمریکایی ساخته شده است.
گیت هاب هم به طور بدون پول برای پروژه‌های همگانی و هم بصورت مبلغی برای پرو‌ژه‌های تجاری قابل استعمال میباشد.

هاست به چه معناست؟

انگیزه اصلی گیت هاب ساخت محیطی برای در اختیار گرفتن نسخه و همیاری تیمی روی پرو‌ژه هاست.

در دست گرفتن نسخه در گیت‌هاب بوسیله گیت انجام میگردد. درواقع گیت در گیت‌هاب یک سیستم در اختیار گرفتن نسخه (version control) میباشد. همینطور واژه و کلمه‌ی هاب به مفاهیم کانال اشاره داراست که همیاری تیمی و تولید انشعاب در پروژه‌ها را معرفی می‌نماید.

سیستم version control چه است؟
مسلماً تجربه‌ کرده‌اید، در زمان برنامه نویسی در گیر اشتباهی گردید و آن لحظه بگویید کاش می شد پروژه را به موقعیت گذشته برمی‌گرداندید!
گیت دقیقاً این قابلیت را برایتان آماده نموده است. شما می توانید ورژن‌ی گذشته پروژه را اخذ و فعال نمائید.

در واقع گیت می تواند پروژه‌ها را در نسخه‌های گوناگون به طور یک‌پارچه ذخیره نماید.
در‌صورتی‌که پروژه‌ای متن گشوده باشد، گسترش دهندگان دیگر می توانند آن را دانلود نمایند و تغییراتی را روی آن اعمال نمایند. آنگاه پروژه را با نسخه تازه آپلود کنند. گیت با مراقبت نسخه نو و نسخه‌های قبل تجهیزات مفیدی را برای توسعه و گسترش‌ی پروژه‌ها ساخت میکند.

اصطلاحات رایج در گیت‌ هاب
معرفی اصطلاحات گیت هاب
Repository
fork
Pull Request
commit

Repository یا این که به اختصار Repo به معنای مخزن میباشد. مخزن گیت هاب محیطی برای ذخیره سازی پروژه‌های گسترش دهندگان میباشد. درین مخزن می‌قدرت هر فایل یا این که فایلی را با فرمت دلخواه ساخت.

fork در فارسی به معنای شاخه یا این که انشعاب میباشد. با این امکان شما می توانید روی پروژه‌های متن گشوده جانور در گیت هاب عمل فرمائید. در صورتیکه پروژه‌ای از پیشین وجود داشته باشد، می توانید از آن یک انشعاب اخذ و تغییراتی را روی آن اعمال فرمایید. بعد آن را تحت عنوان یک پروژه نو منتشر نمائید.

Pull Request یا این که درخواست مخلوط، قلب تپنده‌ی شرکت کردن در پروژه هاست. وقتی به کارگیری میشود که شما از پروژه‌ی اصلی یک شاخه اخذ و درآن تغییراتی اعمال کرده‌اید. درحال حاضر با یاری Pull Request میتوانید به فرد اصلی ساخت کننده‌ی پروژه، درخواست بدهید تغییرات شما‌را در پروژه‌ی اصلی اعمال نماید.

به هر تغییری در گیت‌هاب یک commit میگویند.

از گیت هاب بیش تر بدانید…
گیت‌هاب یک کانال‌ی اجتماعی نیز به حساب میآید. براین اساس امکاناتی همچون Follow کردن یوزرها، قابلیت و امکان لحاظ دادن و لایک را آماده نموده است.
در سال ۲۰۱۷ گیت‌هاب با داشتن نسبتاًً ۲۰ میلیون استفاده کننده و ۵۷ میلیون مخزن، تحت عنوان وسیع ترین صاحب خانه کد منشا، در عالم شناخته شد.
در سال ۲۰۱۹ گیت‌هاب با ارسال ایمیلی به یوزرها اهل ایران از محدود شدن دسترسی آنان به گیت‌هاب خبر بخشید. البته با تولید حساب با آی پی غیر اهل ایران نیز می‌قدرت همچنان از سرویس ها آن بهره مند شد.
گیت‌هاب با داشتن قابلیت و امکان‌های مختلف، برای رئیس پروژه، مدیر گروه، تقسیم فعالیت و اشتراک گذاری نتیجه ها، ابزار قابل قبولی به حساب میآید.





:: برچسب‌ها: طراحی سایت ,
:: بازدید از این مطلب : 143
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: