بازاریابی پنهان: پیام‌هایی که فقط ذهن می‌شنود!
نوشته شده توسط : علی پور

طراحی سایت شاید شما هم از آن مدل کسانی باشید که از نام بازاریابی بدتان میاید و با شنیدن آن فیس‌تان درهم میشود. تعجب آور وجود ندارد، خیلی‌ها با شما هم‌نظرند! زیرا همگی از قدیم این ذهنیت را دارا‌هستند که بازاریاب کسی میباشد که شما‌را گیر میاورد تا بنشیند از کالای خودش تمجید نماید و در پایان با تمجید و تمجیدهایش گولتان بزند تا جنسش را به شما بفروشد.

ولی دیگر دوران تغییر کرده! تبلیغات اینقدر رشته‌ای و زیرپوستی گردیده که گهگاه خودتان هم نمی‌فهمید که چه شد که به فلان مارک عشق و علاقه‌مند شدید، یا این که به هیچ وجهً چرا فلان برند را خریدید.

امروز می خواهیم سراغ مرموزترین و نهفته‌ترین گونه بازاریابی به‌اسم «بازاریابی نهفته» برویم و پرده از رازهایی برداریم که شاید روزی ذهنیت شما را هم به بازی گرفته باشند.

بازاریابی مخفی چه است؟
طولانی تر تکنیک‌های تبلیغاتی، بی واسطه می‌باشند یعنی تبلیغ به شما نشان داده میگردد و شما با دوراندیشی بدون نقص آن را تماشا می کنید! حال اینکه بخرید یا این که نخرید اهمیت ندارد، بازاریابی انجام یافته میباشد.

البته بعضی اوقات ماجرا بدین واضحی رخداد نمی‌افتد.

در بازاریابی نهفته یک مارک فارغ از آن که شما متوجه گردید، پیام بازاریابی مد نظرش را به ضمیر ناخودآگاه شما میفرستد، سوای اینکه ابداً از این پیام خبر داشته باشید یا این که به هیچ وجهً متوجه گردید این یک تبلیغ میباشد.

این پیام‌های مخفی مرزهای دوراندیشی بشر را رد می نماید و سوای اینکه وی متوجه بشود، بر رفتارش اثر می گذارد. به چه شکل؟

با یک آهنگ آهسته که در پس‌قضیه پخش می گردد یا این که عطری ملایم یا این که حتی خوی بشر‌هایی که دوروبر ما میباشند. همین قدر نامحسوس و به دور از انتظار!

به عنوان مثالً بعضی وقت ها ممکن میباشد بعداز خرید از خویش پرسیده باشید، اینجانب چرا آن جنس را خریدم؟ ما مدام برای این سوال یک پاسخ منطقی پیدا میکنیم البته این پاسخ، مدام پاسخ اصلی وجود ندارد! شاید شما خیلی نامحسوس پیام بازاریابی فروشندگان را اخذ کرده‌اید.

بگذارید نخستین ببینیم مرجع این پیام‌ها کجا بوده و جرقه این ماجرای مرموز از کجا زده شد!

بازاریابی مخفی کمیک

بازاریابی نهفته چه‌طور پدیدآمد؟
قصه پیام‌های نهفته بازاریابی و دردسرهای آن به بیش 60 سال پیش بر می‌شود! آقای جیمز ویکاری، روانشناس و محقق بازاریابی، برای اولی توشه جسورانه از پیام‌های نهفته صحبت زد. ویکاری ذکر کرد آزمایشی انجام داده که اثبات می نماید برندها می توانند با پیام‌های نهفته، ذهن اشخاص را در اختیار گرفتن نمایند. یعنی مخاطب عزم‌ای در قبال این پیام‌ها ندارد، پس آن ها می توانند خیلی معمولی پیامشان را در ناخوداگاه ذهن مخاطبان تثبیت نمایند.

تحقیق آقای ویکاری این چنین بود که مخاطبان باطن سینما، فارغ از آنکه روحشان خبر داشته باشد، در معرض بازاریابی مخفی قرار می‌گرفتند. این چنین که در زمان فیلم یک پیام چشمک‌زن با مضمون: «گرسنه‌ای؟ پاپ کرن بخور و کوکاکولا بنوش» نشان داده شده‌است؛ سوای هیچ چیز بیش تر دیگر. اما بینندگان به‌این پیام باخبر نبودند و آن را نمی‌دیدند! مسلماً تعجب کردید و با خویش گفتید چطور همچین چیزی ممکن میباشد؟

ذهن خودآگاه بشر میتواند تصاویری که اضافه از 13 میلی ‌ثانیه پخش شوند را فهم نماید در حالی که‌این پیام‌ها هر یک سری دقیقه به زمان 10 میلی ثانیه اکران داده می‌شدند! به این ترتیب تنها ذهن ناخودآگاه میتواند همگی این قاب‌ها را تثبیت و ضبط نماید.

جیمز داعیه کرد این تست را بر روی حدود 45000 نفر از کسانی که به سینما آمده بودند انجام داده میباشد و با این پیام‌های پنهان، فروش پاپ کرن 18.1 درصد و فروش کوکاکولا 57 درصد ارتقاء یافته میباشد.

پژوهش ها ویکاری در بازاریابی پنهانبعد از پخش این خبر موجی از نگرانی و استرس در میان مردم پخش شد. خب مشخص میباشد دیگر، آنان دوست نداشتند مغزشان به وسیله برندها در اختیار گرفتن شود! خبر نامه‌ها و مجلات هم که دنبال اینجور خبرهای خیره کننده و غریبند، به معرکه دامن زدند!

اینقدر تمامی چیز بهم جاری شد که ویکاری بعداز 5 سال اعتراف کرد که لاف گفته و فیض تحقیقاتش تمامی فیک بوده میباشد (



:: برچسب‌ها: طراحی سایت ,
:: بازدید از این مطلب : 124

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 فروردين 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: