جاوا اسکریپت چیست و چه کاربردی دارد؟
نوشته شده توسط : علی پور


جاوا اسکریپت (JavaScript) یا این که به اختصار js یک لهجه نرم‌افزار‌نویسی طراحی سایت  در اینترنت میباشد که می تواند کدهای HTML و CSS را تغییر و تحول دهد. در مقاله ها قبل گفتیم به راحتی می‌قدرت به امداد HTML و CSS یک کاغذ‌ی اینترنت را به طور استاتیک پباده سازی کرد. ولی در‌این ورقه هیچ سعی پویایی چشم نمیشود.
در واقع برای اضافه کردن هرگونه کارتن و تحرک به موادسازنده کاغذ، به لهجه جاوا اسکریپت نیاز خوا هیم داشت.

برای ادراک بیشتر مقاله به یک نمونه اعتنا نمائید:

در یک کاغذ‌ی اینترنت می‌قدرت به یاری تگ‌ها HTML یکسری تصویر قرار بخشید و به امداد CSS به آن ها مدل متعدد داد و دکورا سیون را تغییر‌و تحول بخشید. ولی در‌حالتی که بخواهیم این تصاویر به طور یک اسلایدر یار با افکت‌های متفاوت در شیت اکران داده شوند چه بایستی کرد؟ اینجاست که بایستی به سراغ گویش جاوا اسکریپت رفت و گالری تصاویر را به یک اسلایدر پویا و جالب تبدیل کرد.

گویش جاوا اسکریپت چه میباشد؟
در صورتیکه بخواهیم مقداری رشته‌ای‌خیس بدین لهجه نگاه کنیم، جاوا اسکریپت یک گویش دوست داستنی بر اساس شی، داینامیک و مفسری میباشد. این گویش برای اپلیکیشن نویسی سمت سرور و سمت استفاده کننده استعمال میشود.

در صورتی با این مفاهیم شناخت ندارید نگران نباشید به دنبال مختصراً به آنان میپردازیم.

شی‌گرایی یک تاءمل و روش در اپلیکیشن‌نویسی میباشد. در اپ نویسی شی‌گرا کدها در واحدها‌ی کوچک‌تری تقسیم‌بندی می گردند و در حین نرم‌افزار این واحدها باهم لینک می خورند تا اپ‌ی پایانی ساخت خواهد شد.

گویش مفسری (Interpreter) زبانی میباشد که کدهای آن به طور خط به خط ترجمه و انجام می شوند! این لهجه مقابل لهجه‌های کامپایلری (Compiled) قرار میگیرد که یکباره آحاد کدها ترجمه و انجام میشوند. بدین ترتیب سرعت اجرای گویش‌های مفسری نسبت به لهجه‌های کامپایلری کمتر میباشد.

طریق‌ی اجرای جاوا اسکریپت
کدهای جاوا اسکریپت در جهت استفاده کننده و توسط‌ی مرورگر‌ها ایفا میشوند. مرورگر‌ها دارنده موتورهای پردازشی می باشند که می توانند کدهای جاوا اسکریپت را ترجمه و آن گاه ایفا کنند و در انتها سود را به مخاطب اکران دهند.

کاربرد لهجه جاوا اسکریپت چه چیزی است؟

گویش جاوا اسکریپت بخاطر انعطافی که دارااست بسیار گزینه دقت نرم‌افزار‌نویسان قرار گرفته میباشد. این لهجه برای اپلیکیشن نویسی سمت استفاده کننده و سمت سرور، کاربرد داراست.

جاوا اسکریپت علاوه بر طراحی وب سایت، در نرم‌افزار‌نویسی گوشی و دسکتاپ نیز به کارگیری می‌گردد.
از کاربردهای دیگر این گویش بسط‌ی بازی‌های ذیل اینترنت، ساخت‌و‌ساز گرافیک‌های دو و سه بعدی میباشد.

همینطور یادگیری این گویش نسبت به اکثری از لهجه‌های دیگر بی آلایش‌خیس میباشد. پس به راحتی با یادگیری آن می توانید یک روح جدید به اینترنت‌وب سایت خویش ببخشید و با ساخت‌و‌ساز اشکال کارتون و تحرکات گوناگون به موادسازنده کاغذ، رابط کاربری بهتری داشته باشید.

مثال‌ای از کاربرد JavaScript
در نوشته‌علمی‌ی معرفی HTML گفتیم که به یاری آن میتوانیم اسکلت‌بندی عنصرها اینترنت را تولید کنیم. در کد ذیل ما به یاری HTML یک دکمه‌ی بی آلایش تولید کردیم که خروجی آن را در زیر کد میبینید.


1
کلیک فرمایید
کلیک فرمایید


درحال حاضر به امداد CSS که پیش از اینً در نوشته ی علمی‌ی CSS چه است؟ آن را معرفی کردیم، به‌این دکمه ظواهر بهتری می بخشیم.


1
2
3
4
5
button {
color: #fff;
background-color: #17a2b8;
border-color: #17a2b8;
}
کلیک فرمائید


هم اکنون در شرایطی که روی دکمه کلیک نمایید هیچ اتفاقی نمی‌افتد! برای این که برای کلیک، یک عکس‌العمل تولید کنیم بایستی به سراغ لهجه JavaScript برویم. کد تحت مثال‌ای از یک کد جاوا اسکریپت میباشد که در آن برای دکمه‌ی بالا یک کار تعریف‌و‌تمجید شد‌ه‌است.


1
2
3
document.getElementById(\"myBtn\").onclick = function(){
document.getElementById(\"myBtn\").style.display = \"none\";
};
کلیک فرمائید


کافیست هم اکنون روی دکمه کلیک فرمایید تا سود را ملاحظه کنید.
هنگامی که روی این دکمه با آیدی myBtn کلیک می شود، اکران این دکمه به شرایط پنهان تغییر و تحول می‌نماید. در واقع این کد، استایل CSS را تغییر و تحول میدهد. display یکی‌از استایل‌های CSS میباشد که طرز‌ی اکران موادسازنده را انتخاب می‌نماید. ما به یاری جاوا اسکریپت این استایل را تغییر‌و تحول دادیم.





:: برچسب‌ها: طراحی سایت ,
:: بازدید از این مطلب : 73
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 بهمن 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: