CSS چیست ؟
نوشته شده توسط : علی پور


CSS چه می باشد ؟
ساخت وب سایت هم مانند ساختن ساختمان میباشد؛  طراحی سایت  یعنی چه؟ یعنی همان گونه که یک ساختمان برای ساخته شدن نیاز به نقشه، مصالح و اسکلت داراست، وبسایت نیز برای صورت دریافت کردن به چیزهای مشابهی مستلزم میباشد.

همان گونه که در نوشته‌ی علمی «HTML چه چیزی است؟ » هم اشاره کردیم، کدهای اچ‌تی‌ام‌ال، مانند اسکلت ساختمان می باشند و مبنا یک تارنما را تشکیل می دهند. پیش از سال 1998 همین html عمل طراحان وبسایت را شیوه می‌انداخت و آنان می‌توانستند بوسیله اچ‌تی‌ام‌ال وب سایت‌های ایستایی با تجهیزات محصور بسازند. در سال 1996 تا 1998 با بسط مرورگرهای اینترنت و نیازهای نو در ساخت وب سایت‌وبسایت، css به دنیا آمد و به توده لازمات طراحی وب ضمیمه. به عبارت دیگر، همچون نقش دیوارها و رنگ و نقش ساختمان میباشد.

در نوشته‌ی‌علمی امروز معرفی کوتاهی از CSS و تاریخچه آن خوا هیم داشت. در صورتی‌که قصد یادگیری گویش CSS را دارید، تلاوت این مقاله تحت عنوان پیش‌موضوع‌ای برای یادگیری CSS سفارش می گردد.

معرفی css
CSS مخفف Cascading Style Sheets (در معنای الگوهای آبشاری یا این که استایل آبشاری صفحه ها) میباشد. در نگاه اولیه شاید تیتر \"الگوهای آبشاری\" برایتان عبارتی گنگ و نا مفهوم باشد؛ البته خیالتان ریلکس، چیز مشقت در انتظارتان وجود ندارد.

خواسته از Style Sheets به عبارتی فونت، رنگ، اندازه، سبک متن و بقیه خصوصیت‌های یک صفحۀ اینترنت میباشد. و ولی، Cascading یا این که آبشاری یعنی چه؟

مشاهده کنید، در HTML صرفا می‌توانستید اندازه متن یا این که یک جدول را گزینش نمایید و برای هر ورقه به طور مستقل ساختار مربوط به آن را پباده سازی فرمایید. برای همین صفحاتی که صرفا با HTML ساخته شوند، صفحه ها ایستایی می باشند و امکان‌های چندانی ندارند.

در CSS به لطف استایل آبشاری دست شما خیلی بازتر میباشد. با امداد CSS میتوانید یک توشه استایل آیتم نظرتان را درون گواهی تمجید نمایید و آنگاه در هر کاغذ یا این که در هر بخشی از برگه که خواستید آن را ایفا نمایید.

از جمله در حالتی که یک گسترش دهنده اینترنت بخواهد سایز عنوان مقاله ها را در 20 برگه از وبسایت از 11 به 13 تغییر‌و تحول دهد، کافیست این تغییر‌و تحول را روی یکی‌از صفحه ها اجرا نماید. این در حالتی‌که میباشد که فارغ از CSS ناچار به تغییر و تحول کدهای هر 20 کاغذ خواهید شد.

و اکنون با این دو تعریف و تمجید می پندارم ماهیت CSS را بهتر شعور فرمایید.

مرورگرهای اینترنت و CSS
همان گونه که پیش‌خیس نیز اشاره کردم، نیازهای اپلیکیشن‌نویسان روز آپ دیت بیشتر میشد و HTML دیگر برای پباده سازی صفحه های اینترنت کافی نبود. از این روی، در 14 دسامبر سال 1996 کنسرسیوم جهانی اینترنت (W3C) اولی استاندارد لهجه CSS را منتشر کرد. او‌لین شرکتی که پشتیبانی از CSS را به مرورگر خویش (Internet Explorer 3) اضافه کرد مایکروسافت بود.

شاید الان مرورگر وب اکسپلورر در کامپیوترهایمان بلااستفاده ما‌نده باشد البته در آن مجال IE 3 حسابی گرد و خاک کرده بود. این مرورگر حاذق بود بیشتر رنگ‌ها، فونت‌ها، استایل نوشته (بُلد یا این که خط زیر نوشته) و بکگراندها را اکران دهد؛ این توفیق خیر بود، البته هنوز نمیشد اعلام کرد که مجموع نیازهای یوزرها رفع شد‌ه‌است. برای مثالً CSS هنوز نمی‌توانست اکثری از جعبه سبک‌ها (Box Models) را پیاده نماید. (جعبه سبک مانند باکس‌ای میباشد که تنی چند از موادسازنده HTML مثل margin، Padding و border باطن آن قرار گرفته باشند.)

سومی شرکتی که پشتیبانی از خصوصیت های CSS1 را به مرورگرش اضافه کرد Opera بود. اُپرا با اینکه کمپانی کوچکی در نروژ بود پا به پای مایکروسافت و نت‌اسکیپ پیش رفت و در نوابر سال 1998 ورژن تازه مرورگر خویش را با اسم Opera 3.5 معرفی کرد.

CSS از روز قبل تاکنون ...
پیش از ورود به مباحث تخصصی CSS و فراگیری طراحی وب سایت با CSS بد وجود ندارد نگاهی مختصر به تاریخچه آن داشته باشیم و ببینیم که در طول سال جاری‌ها دست‌خوش چه تغییراتی گردیده است.

CSS 1
ورژن اول CSS به عنوان CSS 1 در تاریخ ۱۷ دسامبر سال ۱۹۹۶ بوسیله کنسرسیوم جهانی اینترنت پذیرش و به طور قانونی در دسترس مردم قرار گرفت.از خصوصیت‌های نسخۀ CSS1 مورد ها ذیل را می‌قدرت اسم موفقیت:

قابلیت و امکان اختصاص فونت
تمجید رنگ و دور نما برای متن
قابلیت و امکان تهیه و تنظیم چپ چین و راست چین بودن متن و بقیه موادتشکیل دهنده برگه اینترنت
قابلیت ساخت‌و‌ساز کناره و مرزبندی در ورقه
CSS 2
حدود 2 سال بعد از آن، یعنی در سال 1998 کنسرسیوم جهانی اینترنت ورژن دیگری را که شباهت‌های متعددی به ورژن نخستین CSS داشت ارائه کرد. خصوصیت‌هایی که به ورژن CSS 2 اضافه شد عبارتند از:

 





:: برچسب‌ها: طراحی سایت ,
:: بازدید از این مطلب : 114
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 بهمن 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: